
15 mei 2025
Toneelschuur Producties presenteert seizoen 2025-2026
Vier nieuwe, prikkelende voorstellingen van onze makers die klassieke verhalen door een hedendaagse lens interpreteren.
In dit nieuwe seizoen staan thema’s als identiteit, rechtvaardigheid, overleving en autonomie centraal. Makers geven een stem aan personages die verstrikt raken in systemen en verwachtingspatronen – maar zich daar met verbeeldingskracht en veerkracht doorheen slaan.
Van de kafkaëske koortsdroom in Het Proces tot de poëtische ballingschap van Cabaret Siberia, van Medea als gedupeerde ouder in een falend systeem tot Hedda als jonge vrouw van kleur die haar rol weigert te spelen – deze voorstellingen tonen elk op hun eigen manier wat het betekent om gehoord, gezien en erkend te willen worden. Toneelschuur Producties kiest opnieuw voor regisseurs die zich niet laten beperken door genre of conventie, en die urgentie weten te koppelen aan een uitgesproken artistieke taal. De kaartverkoop voor de voorstellingen in de Schuur start op donderdag 22 mei.
HET PROCES | 25 okt – 7 dec 2025
Regie: Jessie L’Herminez
Met: Jacobien Elffers, Adhem Kouta, Felix Schellekens, Valentina Tóth, Vincent van der Valk
Kafka’s Josef K. wordt wakker in een nachtmerrie: gearresteerd zonder reden, verdwaalt hij in een juridisch labyrint zonder uitweg. L’Herminez en Van der Valk bewerken Het Proces tot een existentiële trip vol humor en vervreemding. Een tragikomisch spiegelpaleis waarin schuld en betekenis telkens aan het oog ontsnappen.
CABARET SIBERIA | 22 nov – 20 dec 2025
Regie: Agnes Laura Kumpina
Met: Klara Alexova, Jochem Stavenuiter
Twee entertainers schitteren in München, 1930’s – tot de realiteit hen inhaalt en ze worden gedeporteerd. In een Siberisch werkkamp zoeken ze naar zin, identiteit en overleving. Een magisch-realistische ode aan de kracht van kunst, gebaseerd op een Letse tekst van Lauris Gundars, bewerkt door Vera Morina.
HEDDA | 31 jan – 29 mrt 2026
Regie: Abdel Daoudi
Met o.a. Aiko Beemsterboer, Nur Dabagh, Hajar Fargan, Thomas Höppener, Mark Rietman
Hedda Gabler zoals je haar nog niet eerder zag: jong, van kleur, en vastbesloten haar leven niet te laten regisseren door andermans blik. Abdel Daoudi’s Hedda is rauw en provocerend – een kruispunt van macht, gender en culturele identiteit in een maatschappij vol projectie en beperking.
MEDEA VOOR EEN TOESLAGENHERDENKING | 18 apr – 31 mei 2026
Coproductie: Internationaal Theater Amsterdam
Regie: Angelo Ormskerk
Met o.a. Urmie Plein, Raymi Sambo, Joe Sinduhije
Wat als Medea een moeder verwikkeld in het toeslagenschandaal was? Ormskerk en Maarten van Hinte bewerken Euripides tot een aangrijpend eigentijds drama over systeemgeweld, veerkracht en liefde. Gebaseerd op waargebeurde verhalen van ouders die alles verloren – en zich tóch niet lieten breken.
“Onze makers laten zien dat klassiekers niet tot het verleden behoren, maar vensters op het heden bieden. Ze confronteren, spiegelen en verleiden – en doen dat met lef en liefde voor het vak. Wat deze vier voorstellingen verbindt, is hun diepgravende zoektocht naar identiteit en rechtvaardigheid in een wereld die vaak verwarring en vervreemding oplegt. Of het nu gaat om het bureaucratisch moeras van Kafka, de structurele uitsluiting van het toeslagenschandaal, de innerlijke strijd van een vrouw die haar autonomie opeist, of de kracht van kunst te midden van onderdrukking – telkens staat de menselijke veerkracht centraal. Onze regisseurs maken van het toneel een plek waar verhalen weer bezit nemen van de werkelijkheid.”
— Fabian Pikula, hoofd Toneelschuur Producties
