Deze website maakt gebruik van cookies. Hoe we jouw data verzamelen en gebruiken lees je in onze Priva­cy­ver­kla­ring.

Hedda | Toneelschuur Producties
Hedda 150 dpi horizontaal

31 januari – 29 maart 2026

Hedda

Hedda Gabler is back! – brutaal, onvoor­spel­baar en genadeloos zichzelf. Maar deze keer is ze niet de opstandige’ vrouw zoals we haar kennen uit Henrik Ibsens klassieker. In Hedda keert Ibsens iconische personage terug als een jonge vrouw van kleur, klem tussen alle verwach­tingen die omgeving, familie en samenleving haar opleggen. 

Ze weigert zich te laten reduceren tot stereotypes. Ze is geen slachtoffer, geen femme fatale, geen pion in andermans spel. Hedda wil controle. Over haar eigen leven, over haar verhaal. Maar hoe breek je los uit een wereld die jou al een vaste rol heeft toebedeeld?

Over de voorstelling

Hedda keert terug van een reis met haar partner Jur en probeert een plek te vinden in het leven dat voor haar lijkt te zijn uitge­stip­peld: een nieuw huis, een hechte schoon­fa­milie en een toekomst die meer bij hen past dan bij haar. Terwijl Jur opgaat in zijn werk en zijn familie haar omarmt, voelt Hedda zich steeds meer vastgezet in verwach­tingen waar ze nooit om heeft gevraagd.

De balans verschuift wanneer twee mensen uit haar verleden opduiken: Thea, die steun zoekt en Hedda’s zekerheid ondermijnt, en Amir, met wie ze een geladen geschie­denis deelt. Hun komst haalt oude conflicten naar boven en dwingt Hedda te bepalen wie ze wil zijn. Intussen probeert Brack, een invloed­rijke vriend van de familie, zijn macht over haar te vergroten.

Naarmate de druk toeneemt, gaat Hedda steeds wanhopiger op zoek naar controle over haar eigen verhaal. De keuzes die ze maakt ontwrichten de relaties om haar heen en brengen haar uitein­de­lijk tot een laatste radicale handeling om zichzelf te bevrijden.

Deze voor­stel­ling wordt elke opvoering voorzien van live boven­ti­te­ling in het Nederlands.

Lees hieronder verder

  • Regie Abdel Daoudi
  • Gebaseerd op Hedda Gabler van Henrik Ibsen
  • Tekst Henrik Ibsen
  • Bewerking Sarah Sluimer
  • Met Aiko Beemsterboer, Peter Blok, Nur Dabagh, Nanette Edens, Hajar Fargan, Thomas Höppener
  • Dramaturgie / Regie-assistent Lotte Melkert
  • Kostuumontwerp Dymph Boss
  • Kostuum assistentie Leila El Alaoui
  • Scenografie Vera Selhorst
  • Geluidsontwerp Démira Jansen
  • Lichtontwerp Casper Leemhuis
  • Techniek Jelmer Tuinstra, Maarten de Rooij
  • Hoofd Productiehuis Fabian Pikula
  • Productieleider Jessie Verbrugh
  • Productie Petra Swagers, Willy Veen
  • Hoofd marketing Sjoerd Appelman
  • Marketing Eva Lute
  • Campagnebeeld Tengbeh Kamara en e.v.a.Studio
  • Hedda 150 dpi horizontaal
  • Hedda 150 dpi verticaal

Regisseur Abdel Daoudi geeft Hedda Gabler een stem die je nog niet eerder hebt gehoord. Rauw, compro­mis­loos en doordrenkt met de dynamiek van macht en controle. In een maat­schappij die margi­na­li­seert en exotiseert, vecht Hedda niet alleen voor vrijheid – ze eist ruimte op. Ze speelt met percepties, manipuleert niet uit machtslust, maar uit pure noodzaak: om haar eigen waarde te bepalen in een wereld die haar vaak alleen als object ziet. Ze is de ultieme brat in balling­schap – brutaal, scherp en zonder angst om de waarheid onder ogen te zien.

Hedda’s relaties worden bepaald door sociale machts­ver­hou­dingen: haar partner die haar contro­le­drang niet begrijpt, de mannen in haar omgeving die haar als exotisch bestempelen zonder haar ooit écht te kennen. Ze zoekt de grenzen op van vrouw-zijn in een maat­schappij die haar tegelijk vereert en veracht. Ze provoceert, ze tart, ze daagt uit.

Maar wat zie jíj, als je Hedda in de ogen kijkt?

Abdel Daoudi

Abdel Daoudi

Hedda Gabler is voor mij een brat in balling­schap — een outsider die geleerd heeft hoe ze zich moet gedragen binnen de regels van een wereld die haar nooit helemaal accepteert. Ze is destructief, niet omdat ze slecht is, maar omdat ze gevangen zit in een systeem dat haar vrijheid belooft maar haar tege­lij­ker­tijd begrenst. In mijn bewerking wil ik laten zien hoe niet alleen gender, maar ook klasse en culturele identiteit haar bestaan bepalen. Haar rebellie is geen luxe, het is een wanhopige poging om te ontsnappen aan een maat­schappij die haar voortdurend een spiegel voorhoudt waarin ze zichzelf niet herkent.’

Volg de productie

Onze makers delen inspiratie, achtergrond, muziek en beeld uit het maakproces.

Speeldata

31 januari

Schuur — Haarlem

3 februari

Schuur — Haarlem

4 februari

Schuur — Haarlem

5 februari

Schuur — Haarlem

7 februari

LUX — Nijmegen

12 februari

De Nieuwe Vorst — Tilburg

14 februari

Corrosia — Almere

18 februari

De Vest — Alkmaar

20 februari

Chassé — Breda

21 februari

Schouwburg — Amstelveen

24 februari

Speelhuis — Helmond

25 februari

HNT — Den Haag

26 februari

HNT — Den Haag

28 februari

ECI Cultuurfabriek — Roermond

3 maart

Theater Rotterdam — Rotterdam

4 maart

Theater Rotterdam — Rotterdam

5 maart

Podium Hoge Woerd — Utrecht

6 maart

Zwolse Theaters — Zwolle

7 maart

PLT — Heerlen

9 maart

Musis — Arnhem

10 maart

Theater Kikker — Utrecht

11 maart

Theater Kikker — Utrecht

12 maart

Theater Kikker — Utrecht

13 maart

Theater Kikker — Utrecht

17 maart

Stadsgehoorzaal — Kampen

18 maart

Verkadefabriek — Den Bosch

20 maart

Bellevue — Amsterdam

21 maart

Bellevue — Amsterdam

25 maart

Schuur — Haarlem

26 maart

Schuur — Haarlem

27 maart

Schuur — Haarlem

28 maart

Schuur — Haarlem

29 maart

Schuur — Haarlem

Meer producties

Sponsoren en subsidiënten