Deze website maakt gebruik van cookies. Hoe we jouw data verzamelen en gebruiken lees je in onze Priva­cy­ver­kla­ring.

Kras | Toneelschuur Producties
Kras 02 Sanne Peper

Kras

Na Troje Trilogie kiest hij opnieuw voor een Nederlandse toneel­klas­sieker: Kras, geschreven door Judith Herzberg in 1988. Op 21 april werd bekend dat Judith Herzberg de Prijs der Nederlandse Letteren 2018 ontvangt. Deze zal in november dit jaar door Koning Willem-Alexander aan haar worden uitgereikt.

Over Kras Elke nacht haalt een insluiper het hele grach­ten­pand van Ina, een gescheiden vrouw van tegen de 70, overhoop. Er wordt wonderlijk genoeg niets vermist. Is er wel sprake van een inbraak? In ieder geval krijgt Ina nu elke dag haar kinderen te zien: de ongetrouwde dochter Do die altijd voor iedereen klaar staat en dat wil weten ook; de zoons William en Theo die huwe­lijks­pro­blemen hebben en de jongste zoon Manfred die zich druk maakt over het milieu en wat alles kost. Over hun moeder maken zij zich geen echte zorgen, daarvoor zijn ze te zeer vervuld van hun eigen problemen.

  • LR Kras 07 Sanne Peper
  • LR Kras 06 Sanne Peper
  • LR Kras 05 Sanne Peper
  • LR Kras 04 Sanne Peper
  • LR Kras 03 Sanne Peper
  • LR Kras 02 Sanne Peper
  • LR Kras 01 Sanne Peper
  • Kras 07 Sanne Peper
  • Kras 05 Sanne Peper
  • “Voortreffelijk spel in Knieriems krachtige afscheidsvoorstelling”

    Trouw
  • “Paul Knieriem had voor zijn afscheid bij Toneelschuur Producties geen beter slotakkoord kunnen componeren”

    Theaterkrant
  • “Marlies Heuer speelt fenomenaal in ensemblestuk Kras”

    Haarlems Dagblad
  • “Er wordt smeuïg gespeeld door de fijne, achtkoppige cast […] fenomenale adaptatie van Marlies Heuer”

    Parool
  • “De sprankelende dialogen zijn even klaar als poëtisch”

    NRC Handelsblad
  • “Marlies Heuer speelt schitterend […] niets minder dan een geschenk”

    Volkskrant
Paul Knieriem over Kras

Paul Knieriem over Kras

Ik vind Judith Herzberg één van de grootste toneel­schrij­vers van ons taalgebied. Zij weet met hele alledaagse taal een ongekend poëtische wereld op te roepen, die zowel geestig en herkenbaar als zeer pijnlijk is. In haar dialogen komt alles via een omweg ter sprake. De personages lijken alleen maar te praten om de (pijnlijke) stilte te vullen. Enerzijds is het heel alledaags, anderzijds gaat het over grote thema’s. Maar die worden licht verteld.

Meer producties

Sponsoren en subsidiënten