HET TEMMEN VAN DE FEEKS

#MeToo, Times up!, Now what?


Regisseur Nina Spijkers neemt Shakespeare’s (seksistische) komedie als vertrekpunt om te onderzoeken hoe bepalend gender rolpatronen zijn. Wat is de erfenis van stereotypen en hoe breken we los van deze conventies om werkelijk gelijk te zijn? Ze kiest ervoor alle vrouwenrollen door mannen en alle mannenrollen door vrouwen te laten spelen. Met in de hoofdrollen Roeland Fernhout als feeks Katherina en Astrid van Eck als Petruchio.

Synopsis
Katherina is een vrouw met wie niemand wil trouwen. Haar zusje Bianca, in alles haar tegenbeeld, is veel geliefder. Bianca mag van hun vader echter pas trouwen als ook Katherina aan de man is gebracht. Hoewel dit een helse opdracht lijkt, gaat de rijke Petruchio de uitdaging aan om deze feeks te temmen. Maar wie temt nu eigenlijk wie?


Nina Spijkers over Het temmen van de feeks
De afgelopen twee jaar heb ik persoonlijk als een enorme zoektocht ervaren naar wat mijn stem als vrouwelijke theatermaker. Ik deed me graag voor als ‘one of the guys’. Ook ik heb me wel eens schuldig gemaakt aan het wegzetten van feminisme als iets schreeuwerigs en ‘lekker mannen haten’. Pas sinds kort zie ik het juist als kracht dat ik vrouw ben. Dat komt mede door fantastische nieuwe geluiden van vrouwen als Simone van Saarloos tot Beyoncé. Time’s up! Onze nieuwe zoektocht gaat over gelijkheid en kracht en niet over het onoverbrugbare verschil tussen mannen en vrouwen en de vrouw als slachtoffer hiervan. Ik geloof dat met dit toneelstuk deze thema’s te onderzoeken zijn op een interessante en geestige manier.”


foto: Annaleen Louwes

SPEELLIJST
2019
za 23 feb t/m za 2 mrt Toneelschuur Haarlem
(première 28 feb)
wo 6 mrt Schouwburg Amstelveen
do 7 mrt Parktheater Eindhoven
vr 8 mrt Theater de Veste Delft
za 9 mrt Speelhuis Helmond
wo 13 mrt Theater Rotterdam
do 14 mrt Theater De Vest Alkmaar
za 16 mrt Corrosia Almere
wo 20 t/m za 23 mrt Theater Kikker Utrecht
di 26 t/m za 30 mrt Theater Bellevue Amsterdam
wo 3 apr Stadstheater Arnhem
do 4 apr Chassé Theater Breda
vr 5 apr Zwolse Theaters
za 6 apr De Harmonie Leeuwarden
ma 8 apr Stadsschouwburg Groningen
di 9 apr Podium Hoge Woerd Utrecht
wo 10 apr LUX Nijmegen
do 11 apr De Nieuwe Vorst Tilburg
vr 12 apr Theater De Lieve Vrouw Amersfoort
di 16, wo 17 apr Het Nationale Theater (aan het Spui)
do 18 t/m za 20 apr Toneelschuur Haarlem

 

Try outs in Toneelschuur Haarlem altijd € 12,50


CREDITS

regie Nina Spijkers tekst William Shakespeare vertaling Tom Kleijn met Astrid van Eck, Roeland Fernhout, Linde van den Heuvel, Julia Lammerts, Anne-Chris Schulting, Xander van Vledder kostuums Wojciech Dziedzic dramaturgie Martine Manten decor Katrin Bombe regie assistentie Karsten Duyvis foto Annaleen Louwes


IN DE PERS

“Werken met Nina is – ik kan het niet anders omschrijven – als thuiskomen bij iemand die je eigenlijk helemaal niet zo goed kent.” | In gesprek met Roeland Fernhout


OVER NINA SPIJKERS

Nina Spijkers is één van de vaste regisseurs van Toneelschuur Producties. In 2014 studeerde zij succesvol af aan de Regie Opleiding van de Theaterschool Amsterdam met de voorstelling Kwartet. In februari 2015 won Nina de Top Naeff Prijs, de aanmoedigingsprijs voor veelbelovende studenten. De Top Naeff Stichting prees Spijkers met name vanwege haar tekstbehandeling: ‘De taal van Müller, Büchner, Shakespeare breng jij tot leven in het heden. Je houdt van taal, maar gebruikt de woorden om er een belevenis van te smeden.’

In 2015 debuteerde zij bij Toneelschuur Producties met een succesvolle regie van Phaedra’s Love van Sarah Kane. In het voorjaar van 2016 regisseerde zij  een eigenwijze versie van Friedrich Schiller’s Don Carlos waarmee zij ook genomineerd werd voor de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs 2016. In 2017 regisseerde Nina Ivanovvan Anton Tsjechov met in de titelrol Roeland Fernhout. Met deze voorstelling is zijn voor de tweede keer genomineerd voor de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs. Ook is de voorstelling is geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival 2017.