10 juni 2025
Ateliers: Chloé Harris, Catoo Lustig, Sîpan Sezgin Tekin
Met de Ateliers biedt Toneelschuur Producties jonge makers de ruimte om zich in alle rust en zonder druk te verdiepen in hun artistieke proces. De studio’s worden tijdelijk het speelveld voor onderzoek, nieuwe werkvormen, samenwerkingen en het verkennen van ideeën, zonder verplichting tot een eindresultaat.
Foto van links naar rechts: Sîpan Sezgin Tekin, Debbie Oskam, Sara Awin, Catoo Lustig, Giulia Reiss, Chloé Harris, Yari van der Linden
Deze zomer gaan Chloé Harris, Catoo Lustig en Sîpan Sezgin Tekin aan de slag in onze ateliers. Zij krijgen de volledige vrijheid om te experimenteren, te ontdekken en te groeien. Alles draait om het proces, de weg die zij bewandelen als maker staat centraal.
-THE ORIGINAL- — Sîpan Sezgin Tekin
More Than An Artist, Less Than Mad
‘I’M NOT MAD, I’M SUFFOCATING WITHIN YOUR REALITY’ - Antonin Artaud
The Original stands as an investigation and reaction to ‘How we see ourselves and How we perform ourselves to others’
It views this repetitive event as a form of madness and searches for a poetry of madness, and the influence of madness on language.
The work centers on storytelling through a collage of personal narratives, texts by Antonin Artaud, and the positioning of identity.
It grapples with the essential question:
“Who am I? And why is that so important?”
Sîpan Sezgin Tekin (Amed/Kurdistan 1996 – TR/NL) is a multidisciplinary performer and theatre maker whose work explores political and historical narratives through the embodied use of language. Focusing on multilingualism, language physicality, and identity politics, he creates immersive performances that examine the role of mother tongue in shaping identity, performance, and the perception of borders and nationality.
IG: @sipansezgin
MOMMY’S ISSUES — Catoo Lustig
“In het atelier bij Toneelschuur Producties onderzoek ik samen met acteurs Abke Haring en Sara Awin en dramaturg Debbie Oskam de fysicaliteit van onze nieuwe tekst MOMMY’S ISSUES. Een dialoog die de complexe verhouding laat zien tussen een moeder en haar door haarzelf uithuisgeplaatste dochter: een stuk over moederschap, jeugdzorg en je wortels vinden wanneer je nooit geworteld bent.”
Catoo Lustig (zij/haar 1999) is regisseur voor theater en muzikale live-acts, afgestudeerd aan de regie opleiding van de Academie voor Theater en Dans Amsterdam. Ze maakt radicaal empathische shows die text-based drama combineren met (live) muziek en een sterk visueel karakter hebben. Ze kiest antihelden als hoofdpersonages om onpopulaire figuren in het licht te zetten en daagt haar publiek daarmee uit zich met hen te identificeren. Catoo werkte oa. met Likeminds, Frascati Producties en Paradiso Melkweg Producties, momenteel wordt ze begeleidt door Hiphop Academy Foundation om haar eigen platform AS WE ARE Productions op te zetten.
IG: @catoo.lustig
CONSTELLATIES by NICK PAYNE - Chloé Harris
“Currently, I’m exploring how quantum mechanics, particularly string theory, can be applied to my practice. I’m interested in how real scientific theories can influence the way I make theatre, allowing fiction and reality to intertwine in unexpected ways.
Using concepts from string theory, I’ve been developing floor-based exercises and activities for actors Giulia Reiss and Yari van den Linden. Together, we are investigating how theories about the universe can be translated into physical form.
We’re experimenting with the idea that a couple could exist in countless possible universes, ie. multiple outcomes and possibilities. This often leads the performance into meta-theatrical territory. In one scene Giulia and Yari even swapped characters to explore a universe in which Yari plays a woman and Giulia plays a man.
What I’m discovering during this residency is that, much like in string theory, anything is possible in theatre. It reminds me that the stage— is like a universe and is a space of infinite potential.
I’m Chloé Harris, a theatre director and translator making sci-fi performances that explore the themes of time and our perspective of reality. I graduated in 2023 from Theatre Directing at the Academy of Theatre and Dance in Amsterdam. Working with text-based theatre, I often imagine alternative futures and systems in response to the present. Together with Aron Goossens, I co-founded the theatre collective VESPERTILIO, where we are developingNiemandsland, a performance about three individuals who start a micro-nation to escape Dutch society. Recent work includes Elbow Room(Over Het IJ Festival 2024), a research performance exploring the parallels between birthing and dying, created with actor Titus Muizelaar. Alongside directing, I also work as a translator creating Dutch-English surtitles.
IG: @chloe.e.harris