EDUCATIE KASIMIR EN KAROLINE

Toneelschuur Producties werkt veel met jongeren. Onze ervaring is dat een bezoek aan het theater verrijkt wordt als jongeren meer over de voorstelling te weten komen. Welke keuzes zijn er gemaakt door regisseur en crew, hoe komt de voorstelling tot stand en wat is het verhaal ze willen overbrengen?

Zeer geschikt voor CKV

Tijdens dit traject maken jongeren het werkproces van de makers van deze productie van dichtbij mee. Daarnaast maken ze hun eigen versie van het verhaal, die wordt bezocht door familieleden, vrienden en vrijwel altijd ook door de cast van de voorstelling

Educatief traject II bestaat uit:

Inleiding eind maart/begin april 2020
Repetitiebezoek na Pasen, week van 15 april
Presentatie en voorstellingsbezoek di 19 mei 2020

foto Annaleen Louwes

OVER DE VOORSTELLING

Een sociaal-kritisch volksstuk van Ödön von Horváth over hoe we ons gevoel van eigenwaarde, geluk en identiteit afmeten aan onze maatschappelijke en financiële status.

Deze geestige, muzikale, fonkelende en feestelijke voorstelling speelt zich af op een feestelijke locatie: een kermis. Een over de top wereld van excessen, bier, fonkelende lichtjes, harde muziek en suikerspinnen. Hier komen mensen uit verschillende klassen elkaar tegen, van rijke zakenmannen tot hoeren. Ondertussen stevent het land af op een nieuwe economische crisis. Een van de kermisbezoekers is Kasimir, die net zijn baan als taxi chauffeur verloren. Hij is ervan overtuigd dat zijn vriendin Karoline hem om die reden niet meer wil. Weggeduwd door Kasimir richt Karoline haar pijlen op andere mannen…

Kasimir en Karoline is een sociaal-kritisch volksstuk over hoe we ons gevoel van eigenwaarde, geluk en identiteit afmeten aan onze maatschappelijk en financiële status: Hoeveel geld we verdienen, hoe succesvol we zijn, hoe knap we zijn en hoeveel bezit we hebben. We leven in een maatschappij die enorm prestatie gedreven is en nog los van de sociale ongelijkheid, is het moeilijk om niet te bezwijken onder die druk.

In Kasimir en Karoline is muziek constant aanwezig. De muziek geeft een feeststemming weer, maar door de politieke protestnummers vormt de muziek ook een inhoudelijke kritische laag binnen de voorstelling.


OVER NINA SPIJKERS

Nina Spijkers is één van de vaste regisseurs van Toneelschuur Producties. In 2014 studeerde zij succesvol af aan de Regie Opleiding van de Theaterschool Amsterdam met de voorstelling Kwartet. In februari 2015 won Nina de Top Naeff Prijs, de aanmoedigingsprijs voor veelbelovende studenten. De Top Naeff Stichting prees Spijkers met name vanwege haar tekstbehandeling: ‘De taal van Müller, Büchner, Shakespeare breng jij tot leven in het heden. Je houdt van taal, maar gebruikt de woorden om er een belevenis van te smeden.’

In 2015 debuteerde zij bij Toneelschuur Producties met een succesvolle regie van Phaedra’s Love van Sarah Kane. In het voorjaar van 2016 regisseerde zij  een eigenwijze versie van Friedrich Schiller’s Don Carlos waarmee zij ook genomineerd werd voor de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs 2016. In 2017 regisseerde Nina Ivanov van Anton Tsjechov met in de titelrol Roeland Fernhout. Met deze voorstelling is zij voor de tweede keer genomineerd voor de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs. Ook werd de voorstelling is geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival 2017. In 2018 maakte ze de montagevoorstelling Geluk en in 2019 regisseerde ze de succesvolle Het temmen van de feeks.

Foto: Steef Fleur