Jessie L'Herminez
Het Proces
Naar de voorstelling
Educatie
Volg het educatietraject onze voorstellingen
-
20-08-2025
-
Introductie
Welkom op de educatieve tijdlijn van Het Proces.
Hier krijg je een inkijkje in het proces van het Proces. Volg je het nog?
De voorstelling begint eigenlijk bij Kafka. Die schreef alweer een tijd geleden een boek; Het Proces. Hierin wordt Jozef K op een dag wakker en staan er plots vreemde mannen in zijn kamer die hem komen arresteren. De reden waarom is niet duidelijk en helaas dat gaat ook niet gebeuren. In de voorstelling Het Proces, is het boek van Kafka vertaald naar een muzikale voorstelling. Neem een kijkje achter de schermen, alleen of samen met je leerlingen.
Tussendoor vindt je enkele opdrachten die je met de klas kunt doen. Wil je ook de handleiding ‘How to process Het Process’ ontvangen? Download deze hier. Voor het boeken van de bijbehorende theaterworkshop, mail naar lisa@schuur.nl
Geniet van Het Proces!
Namens het educatieteam van Toneelschuur Producties
-
24-08-2025
-
Historie
Het Proces van Franz Kafka
Het proces (Der Prozess) is de wereldberoemde, surrealistische (en nooit afgemaakte) roman van Franz Kafka, geschreven in 1914 – 1915 en na zijn dood gepubliceerd in 1925 door zijn vriend Max Brod. Het boek vertelt het verhaal van Josef K., een ogenschijnlijk onschuldige bankemployé die op een ochtend wordt gearresteerd zonder dat hij weet waarom. In zijn pogingen om zijn onschuld te bewijzen raakt hij steeds dieper verstrikt in een absurd en bureaucratisch rechtssysteem waarin logica, recht en menselijkheid verdwijnen. De rechtszittingen vinden plaats op zolderkamers en obscure locaties, waardoor werkelijkheid en nachtmerrie in elkaar overlopen.
Kafka maakte het boek nooit af; het werd samengesteld uit fragmenten. Het proces inspireerde talloze adaptaties, waaronder een opera van Gottfried von Einem (1953) en een film van Orson Welles (1962). Het werk geldt als een klassieker van de moderne literatuur en gaf aanleiding tot de term kafkaësk.
-
26-08-2025
-
Achtergrond
Regisseur Jessie L'Herminez
Jessie L’Herminez (1990) studeerde Theaterdocent aan de Academie voor Theater in Tilburg en studeerde onlangs af aan de Regie Opleiding van de Academie voor Theater en Dans op de Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam. In haar afstudeerjaar maakte Jessie Shopping and Fucking van Mark Ravenhill. Haar tweede afstudeervoorstelling Een Carnaval maakte zij met professionele- en amateurspelers. Ook liep zij stage bij Woyzeck, regie Johan Simons bij het Burgtheater in Wenen. Tijdens het laatste jaar aan de Regie Opleiding ontdekte zij dat ze als regisseur specifiek verlangt naar acteurs die hun tekstuele ambacht kunnen combineren met sterke fysieke vaardigheden.
In het najaar van 2019 deed Jessie in ons Schuur Atelier onderzoek naar clownesk spel. In het voorjaar van 2021 regisseerde Jessie de jaarlijkse jongerenproductie Starring #23 die vanwege de corona maatregelen een hoorspel werd. Bij Toneelschuur producties maakte zij in 2021 De Stoelen en Japanse Sprookjes (een coproductie met De Toneelmakerij en Caprera). In seizoen 2022 – 2023 maakt zij het door pers en publiek enthousiast ontvangen Dieven. Voor de zomer van 2021 werkte Jessie al eens aan Dieven met studenten van de Toneelschool in Arnhem.
Naast haar werk bij Toneelschuur Producties deed zij eindregie bij voorstellingen voor o.a. Nicole Beutler, Collectief Blauwdruk, Blond & Cynisch, Collectief De Garde, Golden Palace en Toneelmakerij. In 2024 werd Jessie genomineerd voor de VSCD Mime/Performance prijs.
-
28-08-2025
-
Achtergrond
Tekst Vincent van der Valk
Vincent van der Valk studeerde een jaar aan de toneelschool Circle in the Square in New York en vervolgde zijn opleiding aan de Toneelacademie Maastricht, waar hij in 2010 afstudeerde. Sindsdien speelde hij in producties van onder andere NTGent, Huis van Bourgondië, de Toneelschuur, Ro Theater, De Utrechtse Spelen, Toneelgroep Maastricht, Toneelgroep Oostpool en Andcompany&Co. Hij werkte met regisseurs als Thibaud Delpeut en Casper Vandeputte.
In 2015 ontving Van der Valk de Arlecchino, de prijs voor de meest indrukwekkende mannelijke bijrol van het theaterseizoen, voor zijn rol in Angels in America. De jury prees zijn spel als “charmant, maar ook leep… slepend en plots weer scherp.” In 2020 won hij samen met Vandeputte de Taalunie Toneelschrijfprijs voor Immens.
Op filmgebied speelde hij de hoofdrol in Gluckauf (2015), waarvoor hij werd genomineerd voor een Gouden Kalf, en in Nocturne (2019), geregisseerd door zijn broer Viktor. Op televisie was hij te zien in Klem, Ramses en Het vermoorde theater van Frans Weisz.
Vincent is groot liefhebber van het werk van Kafka en schreef de tekst voor de voorstelling.
-
29-08-2025
-
Achtergrond
Dramaturgisch advies en regieassistentie Doke Pauwels
Doke Pauwels is opgeleid als danseres aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en als dramaturg aan de Universiteit van Amsterdam, waar zij Theaterwetenschap (BA) en Dramaturgie (MA) studeerde. In 2014 studeerde zij regie en creatief non fictie schrijven aan The New School in New York .
Voor de voorstelling Het Proces verzorgt Doke Pauwels het het dramaturgisch advies en de regieassistentie. Haar verantwoordelijkheid ligt bij het trouw blijven aan het oorspronkelijke materiaal tijdens het maken van de voorstelling.
-
30-08-2025
-
Muziek
Geluidsontwerp Wessel Schrik
Wessel J Schrik (Den Haag, 1981) begon als 14 jarige autodidacte bassist/zanger in een band die later uit zou monden in de groep Susies Haarlok. Deze band maakt muziektheatervoorstellingen op eigen titel of in samenwerking met onder andere Orkater, Young Gangsters, Toneelschuur Producties en de Veenfabriek.
WJS volgde de opleiding Compositie voor Elektronische Muziek (BMus aan de HKU, faculteit Kunst, Media en Technologie).
Hij heeft als componist/geluidsontwerper voor talloze theatergezelschappen gewerkt, waaronder Theater Rotterdam, Toneelgroep Amsterdam, Toneelschuur Producties en Oostpool. Zijn theaterwerk is toegepast op de dramaturgie van de voorstelling en daardoor eclectisch van aard: klankinstallatie, pop, gamelan, soundscapes, progrock, stemkunst, soundscapes, live-sampling, avant-garde, barok, smartlap, hedendaags, noise.
WJS speelt basgitaar & gitaar. Zingt. Is ook gespot met blokfluit, contrabas, draailier, saxofoon, banjo en diverse elektronica.
Met een aantal makers heeft hij inmiddels een meerjarige samenwerking, zoals Sarah Moeremans, Paul Knieriem, Alexandra Broeder, Erik Whien en Boogaerdt&VanderSchoot. Als performer was hij onder meer te zien bij Dood Paard, Wunderbaum, Circus Treurdier, Oostpool, Orkater en Tafel van Vijf.
Sinds 2021 is WJS tevens werkzaam als veldecoloog (vogel- en vleermuisonderzoek) voor ecologisch adviesbureau Van der Goes en Groot.
Hij maakt ook geluidsopnames van vogels.
-
01-09-2025
-
Achtergrond
Kostuumontwerp Lisanne Bovée
Lisanne Bovée studeerde in 2019 af aan de Academie voor Theater en Dans van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Sinds haar afstuderen werkte ze als scenograaf aan verschillende theaterproducties.
Voor Het Proces is Lisanne verantwoordelijk voor het kostuumontwerp.
-
02-09-2025
-
+7
Achtergrond
Kick off
De cast en crew komen voor het eerst samen om de tekst door te lezen. Dit geeft een goede eerste indruk van de voorstelling en de verschillende rollen. Het artistieke team presenteert daarnaast haar plannen voor kostuum, decor en muziek.
-
05-09-2025
-
-
09-09-2025
-
Eerste indruk
Bekijk de teaser met elkaar.
Vraag iedereen naar één woord, dat kan gaan over de eerste indruk of een woord dat is blijven hangen. Is het woord al genoemd, kies dan een ander woord.
Wat valt op aan de antwoorden? Wat denk je dat de maker met deze teaser bij de kijker wilde veroorzaken? Is dat gelukt? (deze vraag evt in tweetallen bespreken en daarna met iedereen)
-
10-09-2025
-
Inspiratie
Teaser
-
11-09-2025
-
Tekenen
Janne Sterke ontwierp het decor voor Het Proces. Ze haalde inspiratie uit het werk van de Britse beeldend kunstenaar Anish Kapoor.
Bekijk samen de foto’s van Anish Kapoor en de decorbouw. Wat valt je op? Wat voor sfeer, vibe geeft het? In Het Proces krijgt ons hoofdpersonage het gevoel in een nachtmerrie te zitten, hij lijkt telkens geen grip te krijgen op de werkelijkheid.
Tekenopdracht individueel: What a nightmare.
Stel jouw droom of nachtmerrie zou een decor zijn, hoe ziet die er dan uit?
Is de hele ruimte gevuld met rook, torenhoge flats of een loopband waarop je eeuwig moet rennen? Of is het een druk feest waar jij onzichtbaar bent?
Teken een decorontwerp geïnspireerd op jouw nachtmerrie
-
12-09-2025
-
+2
Scenografie
Scenografie Janne Sterke
Janne Sterke werkt als ontwerper / scenograaf / production designer voor theater- en filmproducties. Sinds 2009 is zij actief als freelancer binnen zeer uiteenlopende projecten en is zij lid van de artistieke kern van muziektheatergezelschap Circus Treurdier. Met dit gezelschap maakte zij naast verschillende theaterproducties de veelgeprezen televisieserie Treurteevee.
In 2021 ontving Janne het Wim Bary Stipendium van het Prins Bernhard Cultuurfonds, dat elke twee jaar wordt uitgereikt aan een theatermaker onder de 35 jaar.
‘Dankzij haar eigenzinnige, doordachte en diverse ontwerpen neemt Sterke een unieke en bijzondere plek in het theaterveld in.’ – uit het juryrapport
-
17-09-2025
-
+6
Scenografie
Decorbouw
-
18-09-2025
-
Een klein beetje geschiedenis
Misschien heb je ooit van het woord ‘kafkaësk’ gehoord?
Het woord wordt vaak gebruikt wanneer het gaat over absurde situaties waar geen uitweg in lijkt te zitten. Vaak in combinatie met een systeem (denk aan een schoolsysteem, overheid etc.).
In dit korte (Engels gesproken) filmpje wordt goed uitgelegd waar het begrip ‘kafkaësk’ vandaan komt.
-
08-10-2025
-
Stelling nemen
Verdeel de klas over een lijn: Helemaal eens – niet eens. Vraag de leerlingen om zich te beargumenteren, iedereen mag van plaats blijven veranderen.
1) Iedereen zou precies moeten weten wat strafbaar is en wat niet
2) Iedereen is schuldig tot het onschuld is bewezen
3) School heeft het recht om jou te straffen
4) Ouders hebben het recht om jou te straffen
5) Als je zelf niet weet dat je iets verkeerds hebt gedaan, heb je niets verkeerd gedaan.
Het volgende gedeelte kan het beste in een kring.
6) Bespreek in tweetallen: Wie hebben er allemaal nu het recht om jouw tijd te bepalen en is dat terecht? Waarom wel, waarom niet?
7) Maak met z’n tweëen een top 3: Wie heeft het meeste invloed op jouw keuzes? Maak een volgorde: je vrienden, je ouders, school, de overheid
8) Vraag: Wanneer voelde jij je voor het laatst onmachtig? Hoe ging je daar mee om?
Tijdens Het Proces volgen jullie Jozef K. en zien jullie zelf hoe hij met een kafkaëske situatie om gaat.
-
21-10-2025
-
Bezoek aan de voorstelling
Acteurs horen, voelen en zien alles. Voor de hele zaal is het belangrijk dat telefoons uit zijn en dat er niet gesproken wordt tijdens de voorstelling. Met concentratie en aandacht komt ieder theaterstuk het beste tot zijn recht.
Veel plezier gewenst!