Deze website maakt gebruik van cookies. Hoe we jouw data verzamelen en gebruiken lees je in onze Priva­cy­ver­kla­ring.

Hamlet en Ophelia | Toneelschuur Producties
4 MVH1746 kopiëren

20 mei – 3 juni 2023

Hamlet en Ophelia

In deze rauwe muzikale voor­stel­ling worden punk­rock­le­gendes, geliefden en junkies Sid Vicious en Nancy Spungen gecast als Hamlet en Ophelia in een expe­ri­men­tele film. Het draaien van deze cultfilm wordt steeds moeilijker als de grens tussen realiteit, filmset en drugstrip vervaagt.

Zijn Sid en Nancy visionair of probeert een oppor­tu­nis­tisch management geld te verdienen aan hun tragische punk­roc­kimago? In hoeverre kunnen Sid en Nancy ontsnappen aan datgene wat ze afzweren? 

Na het succes van eerdere samen­wer­kingen slaan Toneel­schuur Producties en Inter­na­ti­o­naal Theater Amsterdam (ITA) opnieuw de handen ineen voor een coproductie in het kader van het gezamenlijk talentontwikkelingstraject.

TRY-OUTS IN HAARLEM ALTIJD12,50

Let op: Hamlet en Ophelia behandelt thema’s als geweld, verslaving en suïcide. 

  • Coproductie Internationaal Theater Amsterdam
  • Regie Mateusz Staniak
  • Tekst De Hamletmachine (Heiner Müller) e.a. teksten
  • Spel Laura De Geest, Pepijn Korfage, Robin Zaza Launspach, Arne Luiting
  • Dramaturgie Debbie Oskam
  • Scenografie Zaza Dupont
  • Muziek en geluidsontwerp George Dhauw
  • Lichtontwerp Zaza Dupont, Mateusz Staniak
  • Kostuums Wojciech Dziedzic
  • Kostuumatelier Leanne Vandenbussche
  • Kap en grime Demi van Rooijen
  • Kleedwerk Hendrik Nieuwerf
  • Videotechniek Jordi Wolswijk
  • Campagnebeeld Annaleen Louwes, Esther Noyons
  • Scenefotografie Sanne Peper
  • Met dank aan Onze TalentBegunstigers, Vrienden en Steunfonds
  • 4 MVH1518 kopiëren
  • 4 MVH1682 kopiëren
  • 4 MVH1836 kopiëren
  • 4 MVH1746 kopiëren
  • 4 MVH2009 kopiëren
  • 4 MVH2164 kopiëren
  • 4 MVH2483 kopiëren
  • 4 MVH2511 kopiëren
  • 4 MVH2552 kopiëren
  • 4 MVH2780 kopiëren
  • 4 MVH2913 kopiëren
  • “Staniak toont in zijn debuut een sterke hand van regisseren waarin niets aan het toeval wordt overgelaten.”

    Theaterkrant
  • “Ook in onze stad was een levendige punkscene, met 'resistance through music' als levensmotto. Haarlemse punkers van toen en nu aan het woord.”

    Lees het interview

Mateusz Staniak is een jonge Poolse regisseur die in Amsterdam woont en werkt. Hij volgde er de regie­op­lei­ding van de Academie voor Theater en Dans. Staniak is gefas­ci­neerd door de moge­lijk­heid om de werke­lijk­heid opnieuw uit te vinden door middel van theater. Hamlet en Ophelia wordt gemaakt aan de hand van impro­vi­sa­ties, De Hamlet­ma­chine van Heiner Müller en televisie-interviews met Sid en Nancy.

IVO VAN HOVE OVER MATEUSZ STANIAK:

Ik heb Mateusz leren kennen als een unieke persoon­lijk­heid. Hij is geen door­de­weekse regisseur, wel iemand die risico’s durft te nemen. Hij slaagt erin telkens verrassende tekstkeuzes te maken en die vanuit een heel eigen verbeel­dings­we­reld naar het toneel toe te vertalen. In onze gesprekken voelde ik steeds een bevlogen, gedreven, zoekende regisseur die ook heel goed kon luisteren. Ik kijk ernaar uit hoe hij zich verder ontwikkelt zonder te plooien naar wat anderen van hem willen.’

Let op: Hamlet en Ophelia behandelt thema’s als geweld, verslaving en suïcide.

Denk jij aan zelfdoding? Je bent niet alleen. Neem contact op met 113 Zelf­moord­pre­ventie via www​.113​.nl of bel 113 (lokaal tarief) of 0800 – 0113 (gratis).

Voor hulp bij verslaving neem contact op met Jellinek advieslijn via www​.jellinek​.nl of bel 088 – 5051220 (gratis).

Voor hulp bij geweld neem contact op met slacht­of­fer­hulp via www​.slacht​of​fer​hulp​.nl, bel 0900 – 0101 of bezoek de slacht­of­fer­wijzer op www​.slacht​of​fer​wijzer​.nl.

Mateusz Staniak over Hamlet en Ophelia

Mateusz Staniak over Hamlet en Ophelia

Van Sid Vicious werd gezegd dat hij een idioot was en Hamlet wordt vaak als gek bestempeld. Wat mij fascineert is hoe een waarheid ontstaat. Hoe we betekenis proberen te geven aan het onbe­grij­pe­lijke. En hoe het jong sterven van culthelden bijdraagt aan het in stand houden van hun imago. Welke waarheid construeren we van onszelf? Indien we hetzelfde verhaal lang genoeg vertellen, wordt het dan onze realiteit? De hero­ï­ne­ver­sla­ving van Sid wordt bekri­ti­seerd, maar verschilt het principe achter deze verslaving van de consumptie en het escapisme in de huidige tijd? Elke generatie jaagt plezier na. Elke generatie verhoudt zich tot voorgaande generaties, zet zich af of bevraagt de gang van zaken. Maar wat gebeurt er als dat alles samen komt? Ik buig me over dit grensgebied en laat mijn personages in deze tussen­ruimte bestaan. Als we niet in de werke­lijk­heid kunnen leven, waar willen we dan naartoe vluchten?’

ONDER 30

Jonger dan 30? Ga dan voor het vaste lage bedrag van € 11 naar deze voor­stel­ling! Kies bij het afrekenen van de voor­stel­ling de optie​‘Onder 30’ voor het gere­du­ceerde tarief.

WE ARE PUBLIC

Leden van We Are Public kunnen gratis naar deze voor­stel­ling op woensdag 23 mei. Graag telefonisch reserveren via 023 – 5173900.

SHAKESPEARE FILMSPECIAL

Ter ere van Hamlet en Ophelia vertoont de Schuur van eind mei tot begin juli vijf Shake­spe­a­re­ver­fil­mingen gecureerd door regisseur Mateusz Staniak en de film­pro­gram­meurs van de Schuur. Het gaat om Shakespeare adaptaties die de veel­zij­dig­heid van het werk tonen en in lijn met de voor­stel­ling laten zien dat Shakespeare meer is dan een stoffig kostuum­drama maar ook rauw en subversief kan zijn: van sci-fi, misdaad tot Japanse samurai — het komt allemaal aan bod in deze unieke reeks.

Volg de productie

Onze makers delen inspiratie, achtergrond, muziek en beeld uit het maakproces.

Meer producties

Sponsoren en subsidiënten