ANDROMACHE

Regie: Olivier Diepenhorst

Orestes houdt van Hermione, Hermione houdt van Pyrrhus, Pyrrhus houdt van Andromache, Andromache houdt van Hector – en Hector is dood.

Vrede. Vier mensen in de nasleep van een oorlog. Alle vier aangeslagen, alle vier met een politieke verantwoordelijkheid, alle vier uitgeleverd aan de grilligheid van hun hartstocht. Wat ogenschijnlijk als een Griekse soap begint, wordt al gauw een kluwen van destructieve verlangens waarin het viertal steeds verder verstrikt raakt.

Geïnspireerd door Euripides schreef Jean Racine in 1667 dit stuk over de overlevenden van de Trojaanse oorlog, voor het hof van Lodewijk XIV, de Franse zonnekoning. Het is een scherp gecomponeerde tragedie, die voortdurend onder spanning staat doordat er zoveel onuitgesproken blijft. Daarmee werd Racine de grondlegger van het moderne psychologische drama.

Regisseur Olivier Diepenhorst werd geraakt door de taal en door de gefrustreerde wereld van Racine’s compromisloze personages. Zij weten dat ze klem zitten tussen wat ze voelen en wat ze moeten doen, maar draaien desondanks zelf de bankschroef aan. Uiteindelijk kiezen ze ieder voor zich de meest extreme uitweg uit hun miserabele situatie. De enige die haar hoofd erbij houdt is Andromache, die haar zoon na de Trojaanse oorlog opnieuw door het gevaar moet loodsen.

Na Smekelingen (eveneens regie: Olivier Diepenhorst) en Troje Trilogie presenteert Toneelschuur Producties met Andromache opnieuw een stuk gebaseerd op een eeuwenoude Griekse tragedie.

Met een ijzersterke cast bestaande uit Roeland Fernhout, Kirsten Mulder, Ellen Parren en Matthijs IJgosse gaat Olivier Diepenhorst dit taalmonument van Jean Racine uit 1667 te lijf. Hij wil de personages niet neerzetten als slachtoffers van een onmogelijke liefde, maar als slachtoffers en dader van de geweldspiraal waarin zij leven.

foto: Annaleen Louwes


Olivier Diepenhorst over ‘Andromache’

Andromache wordt vaak gezien als een liefdestragedie, maar voor mij gaat zij vooral over jonge mensen die zijn opgegroeid tegen de achtergrond van een wereld die permanent in oorlog is. De oorlog lijkt voorbij, maar in hen woedt hij voort, waardoor zij geen andere mogelijkheid zien dan hun toevlucht te zoeken tot extreem geweld als uitweg uit hun persoonlijke misère. Als het geluk en de liefde niet voor hen zijn weggelegd, dan ook niet voor de ander.

SPEELLIJST
2018
di 13 t/m za 17 mrt Toneelschuur Haarlem
(première 15 mrt)
di 20 mrt Goudse Schouwburg
wo 21 mrt Speelhuis Helmond
do 22 t/m za 24 mrt Theater Kikker Utrecht
di 27 mrt Theater De Veste Delft
wo 28 mrt Chassé Theater Breda
vrij 30 mrt t/m zo 1 apr Theater Bellevue Amsterdam
wo 4 apr Stadstheater Arnhem
do 5 apr Schouwburg Groningen
za 7 apr LUX Nijmegen
di 10, wo 11 apr Theater aan het Spui
do 12 apr Schouwburg Hengelo
vrij 13 apr Rotterdamse Schouwburg
wo 18 apr De NWE Vorst Tilburg
do 19 apr Corrosia Almere
vrij 20 apr De Lawei Drachten
za 21 apr Schouwburg Amstelveen
wo 25, do 26 apr Toneelschuur Haarlem

 

Try outs in Toneelschuur Haarlem altijd € 12


CREDITS

tekst Jean Racine vertaling Herman Altena regie Olivier Diepenhorst met Roeland Fernhout, Steven Ivo, Matthijs IJgosse, Kirsten Mulder, Ellen Parren decor Marc Warning kostuums Nicky Nina de Jong lichtontwerp Casper Leemhuis dramaturgie Rob Klinkenberg foto Annaleen Louwes


OVER OLIVIER DIEPENHORST

Olivier Diepenhorst is een van de vaste regisseurs van Toneelschuur Producties. In 2013 studeerde hij af aan de Regie Opleiding van de Theaterschool Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Nog tijdens zijn opleiding was hij regieassistent bij de voorstellingen Medea (Zeeland Nazomerfestival) en Nora (Toneelgroep Amsterdam), beide in een regie van Thibaud Delpeut. Daarnaast maakte hij met Haarlemse jongeren bij de Toneelschuur Starring #16: Voorjaarsontwaken. Zijn afstudeervoorstelling Berenice werd bekroond met de ITS Ton Lutz Award voor meest veelbelovend regietalent.

In het najaar van 2015 regisseerde Olivier o.a. Kirsten Mulder en Martijn Nieuwerf in Smekelingen van Euripides. Met deze voorstelling is hij ook genomineerd voor de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs 2016. Eerder maakt Olivier de voorstellingen Ashes to Ashes en Stilte bij Toneelschuur Producties. In het voorjaar van 2017 regisseerde Olivier Het leven is droom van Pedro Calderón de la Barca.

foto: Steef Fleur