EDUCATIE WEG MET EDDY BELLEGUEULE

Toneelschuur Producties werkt veel met jongeren. Onze ervaring is dat een bezoek aan het theater verrijkt wordt als jongeren meer over de voorstelling te weten komen. Welke keuzes zijn er gemaakt door regisseur en crew, hoe komt de voorstelling tot stand en wat is het verhaal ze willen overbrengen?

Zeer geschikt voor CKV

Twee studenten Writing for Performance aan de HKU (en tevens oud-ambassadeurs) verzorgen de werkshop Theatertekst schrijven, waarbij je in korte tijd zelf leert een korte theaterscène te schrijven, met de voorstelling Weg met Eddy Bellegueule in je achterhoofd.

Educatief traject I bestaat uit:

Inleiding van de regisseur eind november 2019
Repetitiebezoek half december 2019
Schrijfworkshop begin januari 2020
Voorstellingsbezoek di 21, wo 22, of vr 24 jan, 20.00 uur

foto Annaleen Louwes

OVER DE VOORSTELLING

Opgegroeid in een klein dorpje in Noord-Frankrijk – in een platvloers, grof en genadeloos arbeidersmilieu, probeert de zachte en gevoelige Eddy in te passen. We volgen hem door zijn vele pogingen om een ‘normale jongen’ te zijn, maar uiteindelijk ziet hij geen andere optie dan zijn familie achter te laten en ergens anders opnieuw te beginnen. Weg met Eddy Bellegueule was bij het verschijnen in 2014 dé literaire sensatie van Frankrijk, Louis won ook de Prix Pierre Guenin. Ook in Nederland werd het zeer enthousiast ontvangen.

Gruwelijk goed geschreven roman. de Volkskrant
Buitengewoon. Édouard Louis heeft een feilloos gevoel voor tempo, timing en dosering en hij balanceert heel knap tussen dichtbij laten komen en afstand houden. NRC Next

Eline Arbo over de roman:
De eerste keer dat ik Weg met Eddy Bellegueule las, raakte ik blown away door het verhaal: de rauwe energie, het herkenbare jeugdgevoel, de slimheid in de maatschappij-kritiek, het gevoel van onrecht en de eis vanuit de hoofdpersoon om zijn plek te nemen in de wereld. Het is een universeel verhaal, maar ook zo persoonlijk! Een verhaal dat verteld móet worden! Het is een coming-of-age verhaal maar tegelijkertijd gaat het over het verschil in sociale klassen – over het ontworstelen aan je verleden en aan je sociale klasse en wat dat betekent voor jouw identiteit. In de roman krijgen we een inkijk in een jong iemands leven, opgegroeid in een dorp en in een gezin waar geen plaats is voor iemand die anders is. Als een kameleon probeert hij steeds zijn omgeving te bespiegelen en overal in te passen, maar uiteindelijk rekent hij af met zijn verleden en creëert hij een leven waarin hij zichzelf mag zijn.”


OVER ELINE ARBO

Eline Arbo is afkomstig uit Tromsø, een kleine stad boven de poolcirkel in het Noorden van Noorwegen. Na een studie Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Oslo, verhuisde Arbo naar Amsterdam voor haar studie aan de Regieopleiding van de Theaterschool Amsterdam die zij in 2016 succesvol afrondde.

In haar afstudeerjaar maakte Arbo de voorstelling Manifesten, een muzikale en speelse voorstelling over wat het betekent om in iets te geloven. Haar tweede afstudeervoorstelling Antigone van Sofocles ging over hoe je idealisme tot actie kunt brengen, en was een beeldende en theatrale versie van de oude klassieker. Tijdens dit afstudeerjaar liep zij ook stage bij Toneelgroep Amsterdam bij de voorstelling Het jaar van de kreeft van Hugo Claus, geregisseerd door Luk Perceval. In oktober 2016 maakte Eline Arbo in het Schuur Atelier van Toneelschuur Producties de voorstelling Søster. Haar eerste voorstelling bij Toneelschuur Producties Het lijden van de jonge Werther leverde haar de BNG Bank Nieuwe Theatermakerprijs op. In 2018 regisseerde ze De Revolutionairen.

foto: Steef Fleur