STONES IN HIS POCKETS

Regie: Maren E. Bjørseth

Stones in his pockets gaat over het geloof dat het leven anders kan. Over de afstand tussen de gewone mensen en de mensen die het gemaakt hebben in het leven. Het kleine dorp versus de grote wereld’ – Maren E. Bjørseth

Na Emilia Galotti regisseert Maren E. Bjørseth in de zomer van 2018 de tragikomedie Stones in his pockets (1999) van Marie Jones, exclusief als locatievoorstelling op Oerol.

Marie Jones schreef Stones in his Pockets in 1999. Het oorspronkelijke stuk speelt zich af in Ierland. Voor deze gelegenheid is het echter verplaatst naar een niet nader benoemd eiland. Het is het verhaal van Kasper en Jan, twee jonge mannen die, omdat hun leven maar geen succes wil worden, zich als figurant hebben aangemeld bij een grote Hollywood-productie. Tijdens de opnames op het eiland – Jan komt er vandaan, Kasper is van de wal – worden ze vrienden en ondergaan ze een stevige reality-check.

Ondertussen is Hollywood bezig met het vormgeven van zijn werkelijkheid: Hansje Brinker builds a Dyke, met in de hoofdrol niemand anders dan Caroline Giovanni, waar niets dijkigs aan is. De eilanders pikken allemaal graag een graantje mee en het dagelijks leven raakt een beetje ontwricht. Is dit de nieuwe economie? Kasper hoopt nog steeds het filmscript waar hij zelf aan werkt een succes zal worden, Jan kijkt na zijn ontmoeting met Caroline met nieuwe ogen naar zijn eiland. Als er een tragedie plaatsvindt in de dorpsgemeenschap wordt het duidelijk dat de filmers geheel andere belangen hebben dan de eilanders. Het zet Jan en Kasper met beide benen op de grond. Ze besluiten het heft in eigen handen te nemen.

foto’s Julian Maiwald


foto: Annaleen Louwes


Maren E. Bjørseth over ‘Stones in his pockets’

‘Dit verhaal laat op een grappige, schrijnende en frisse manier de verhouding zien tussen stad en land, grote sterren en normale mensen, fantasieën en keiharde realiteiten. Ga je je dromen najagen en daardoor riskeren om teleurgesteld te worden? Of is het beter om te blijven stilstaan, je plek kennen?’

In gesprek met Maren (interview in pdf)

Schrijfster Marie Jones in The Irish Times (Engels interview in pdf)

SPEELLIJST
     2018
vrij 15 t/m zo 24 juni Exclusief op Oerol Terschelling

 


PERS

“Door de snelle rolwisselingen en het sterke acteerwerk verliest Stones in his pockets nergens vaart. Luchtige momenten en drama grijpen prachtig in elkaar. Een voorstelling, zoals je die graag op Oerol ziet.” ★★★★ NRC Handelsblad

“Samen vertolken ze liefst vijftien personages: ze beheersen de vele accenten en stembuigingen feilloos. Al tijdens het aantrekken van een overall glijden ze zo in een ander mens.” ★★★★ Volkskrant

Stones in his pocket is dan ook vooral een voorstelling die het moet hebben van uitmuntend spel waarbij de twee spelers fraai ondersteund worden met muziek van Wilko Sterke. Het is fascinerend hoe de twee jonge spelers met gemak hun vele personages vormgeven.” ★★★★ Scenes

Cornelissen en Moen brengen hun uiteenlopende rollen uitstekend, daar is niets op af te dingen. Ze maken de snelle overgangen vloeiend, foutloos, met humor en energie.” ★★★ Theaterkrant

“Stones in his Pockets is een integer, vlot verteld verhaal over de tragiek van de figurant, die verondersteld wordt zijn dromen en ambities opzij te schuiven en dienstbaar te zijn aan die van een ander. Maar dromen laten zich niet temmen.” Parool (geeft geen sterren)


CREDITS

regie Maren E. Bjørseth tekst Marie Jones vertaling Janine Brogt met Daniel Cornelissen, Benjamin Moen en Wilko Sterke dramaturgie Rob Klinkenberg decor Julian Maiwald kostuums Vita Mees muziek Wilko Sterke foto Annaleen Louwes 


OVER MAREN E. BJØRSETH

Maren studeerde Regie aan de Theaterschool Amsterdam en studeerde in 2012 af met Een Poppenhuis: een radicale, speelse en vormbewuste herlezing van Ibsens klassieker. daarna regisseerde ze het Helling (Carl Frode Tiller), Ten Liefde (Ko van den Bosch), Geloof Liefde Hoop (Ödon von Horváth) en Ibsens De wilde eend bij Frascati Producties. Ze kiest stukken over kleine mensen in een absurde, onoverzichtelijke wereld. Daarbij hanteert ze een absurde speelstijl en een abstracte vorm die net boven het realisme hangen. Haar regie van Hugo Claus’ Een bruid in de morgen bij TA-2 – het platform voor de ontwikkeling van jong regietalent van Toneelgroep Amsterdam – werd in 2015 voor het Nederlands Theater Festival geselecteerd.

In haar geboorteland Noorwegen regisseerde ze o.a. Reigen (Arthur Schnitzler), Een vijand van het volk (Henrik Ibsen) en Shakespeares Romeo en Julia waarmee ze werd genomineerd voor de Heddaprisen voor beste regie.

De komende vier jaar is Bjørseth een van de vaste makers bij Toneelschuur Producties en maakt er vier voorstellingen waaronder twee in samenwerking met TA-2/Toneelgroep Amsterdam. Eerste voorstelling binnen deze samenwerking was Emilia Galotti van Gotthold Ephraim Lessing.

foto: Steef Fleur