DE KONING STERFT

Gebaseerd op de absurdistische klassieker De koning sterft van Ionesco maakt Olivier Diepenhorst een muzikale en fantasievolle voorstelling over oog in oog staan met het grote einde. Samen met o.a. Abke Haring (winnares Theo d’Or Hamlet vs Hamlet), Krisjan Schellingerhout en Jade Olieberg gaat hij in het schemergebied tussen leven en dood op zoek naar hoe we om moeten gaan met de wetenschap dat we er ooit niet meer zullen zijn.

Koning Berenger de Eerste is net monter uit bed gestapt als zijn dierbaren hem komen vertellen dat hij het einde van de voorstelling niet zal halen. De voortekenen worden door iedereen gezien, maar de koning accepteert het niet. Gisteren was hij nog almachtig heerser, maar vandaag weigert zelfs zijn eigen lichaam te gehoorzamen als hij het beveelt door te blijven leven.

Ionesco was een absurdist, iemand voor wie god niet meer bestaat en die geen zin kan ontdekken in het bestaan. In 1962 was hij ernstig ziek. Hij was gedwongen zijn mogelijk naderende einde onder ogen te zien en schreef toen dit intrigerende stuk waarin niet alleen de koning, maar met hem ook zijn hele koninkrijk sterft.

Olivier Diepenhorst over De koning sterft
Met het sterven van Berenger, verdwijnt ook alles wat hij ooit gedacht, gevoeld of waargenomen heeft. Want waar zou het kunnen blijven? Als kind al kon ik mijn hoofd breken over de absurditeit van ons eigen bestaan en was ik gefascineerd door de vraag waarom er überhaupt ‘iets’ was in plaats van ‘niets’. Ik vind het mooi hoe Ionesco ons met humor en lichtheid meeneemt op een reis. Via ongeloof en ontkenning, woede en verdriet, angst en onmacht leidt hij de koning naar acceptatie en berusting. Tot uiteindelijk ook dat niet meer uitmaakt.”

foto: Annaleen Louwes

 

SPEELLIJST
2019
za 19 t/m za 26 jan Toneelschuur Haarlem
(première 24 jan)
di 29 t/m do 31 jan Theater Bellevue Amsterdam
vr 1 feb Pand P Eindhoven
za 2 feb Corrosia Almere
wo 6 feb De Lawei Drachten
do 7 t/m za 9 feb Theater Kikker Utrecht
di 12, wo 13 feb Het Nationale Theater (aan het Spui)
do 14 feb De NWE Vorst Tilburg
vr 15 feb Theater Ins Blau Leiden
wo 20 feb Schouwburg Amstelveen
do 21 feb Theater Rotterdam
vr 22 feb Cultuurhuis Heerlen
za 23 feb Theater De Lieve Vrouw Amersfoort
di 26 feb Theater aan het Vrijthof Maastricht
wo 27 feb Verkadefabriek Den Bosch
do 28 feb LUX Nijmegen
wo 6 mrt Stadstheater Arnhem
vr 8, za 9 mrt Toneelschuur Haarlem

 

Try outs in Toneelschuur Haarlem altijd € 12,50


CREDITS

regie Olivier Diepenhorst tekst Eugène Ionesco met Jip van den Dool, Abke Haring, Jade Olieberg, Krisjan Schellingerhout, e.a. foto Annaleen Louwes


IN DE PERS

“Een verhaal met een begin en een eind of met personages – dat hoeft voor mij allemaal niet zo. Ik vind dat abstracte heel interessant, waarin alles kan.” | In gesprek met Abke Haring


OVER OLIVIER DIEPENHORST

Olivier Diepenhorst is een van de vaste regisseurs van Toneelschuur Producties. In 2013 studeerde hij af aan de Regie Opleiding van de Theaterschool Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Nog tijdens zijn opleiding was hij regieassistent bij de voorstellingen Medea (Zeeland Nazomerfestival) en Nora (Toneelgroep Amsterdam), beide in een regie van Thibaud Delpeut. Daarnaast maakte hij met Haarlemse jongeren bij de Toneelschuur Starring #16: Voorjaarsontwaken. Zijn afstudeervoorstelling Berenice werd bekroond met de ITS Ton Lutz Award voor meest veelbelovend regietalent.

In het najaar van 2015 regisseerde Olivier o.a. Kirsten Mulder en Martijn Nieuwerf in Smekelingen van Euripides. Met deze voorstelling is hij ook genomineerd voor de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs 2016. Eerder maakt Olivier de voorstellingen Ashes to Ashes en Stilte bij Toneelschuur Producties. In het voorjaar van 2017 regisseerde Olivier Het leven is droom van Pedro Calderón de la Barca en in 2018 Andromache van Jean Racine.