EDUCATIE HET ZUIDEN

Toneelschuur Producties werkt veel met jongeren. Onze ervaring is dat een bezoek aan het theater verrijkt wordt als jongeren meer over de voorstelling te weten komen. Welke keuzes zijn er gemaakt door regisseur en crew, hoe komt de voorstelling tot stand en wat is het verhaal ze willen overbrengen?

Zeer geschikt voor CKV

Tijdens dit traject maken jongeren het werkproces van de makers van deze productie van dichtbij mee. Daarnaast maken ze hun eigen versie van het verhaal, die wordt bezocht door familieleden, vrienden en vrijwel altijd ook door de cast van de voorstelling.

Educatief traject II bestaat uit:

Inleiding eind januari 2020
Repetitiebezoek voor (week 10 feb) of na de voorjaarsvakantie (week 24 feb)
Presentatie en voorstellingsbezoek vr 20 maart 2020

foto Annaleen Louwes

OVER DE VOORSTELLING

De Frans-Amerikaanse schrijver Julien Green toont wereld waarin de angst voor de ander slechts een excuus is om de angst voor onszelf niet aan te gaan. Nog altijd actueel.

De Amerikaanse burgeroorlog staat op het punt van uitbreken als een jonge luitenant uit het Noordelijke leger bevangen wordt door een verzengende verliefdheid voor een planterszoon uit het Zuiden. Een liefde die niet mag bestaan op de katoenplantage waar iedereen zich verbergt achter een façade van politieke, religieuze en morele overtuigingen om maar niet de eigen twijfels en onzekerheden onder ogen te hoeven komen. Een verboden passie wordt in bloed gesmoord, nog voordat er woorden aan gegeven kunnen worden.

Olivier Diepenhorst over Het Zuiden

Toen ik het stuk voor het eerst las, was ik direct geboeid door de broeierige oorlogsdreiging, de zwoele sfeer van het Zuiden, die ontheemde, zoekende zielen die zoveel meer zijn dan hun mening, de pijn van de slavernij, en vooral alles waar niet over gesproken kan worden. Julien Green laat een samenleving zien die niet functioneert, omdat de mensen niet met zichzelf kunnen leven. Ik zie veel parallellen tussen onze eigen politiek versplinterde tijd waarin de maatschappij steeds verder gepolariseerd raakt en de wereld die Green ons toont. Een wereld waarin de angst voor de ander slechts een excuus is om de angst voor onszelf niet aan te gaan.


OVER OLIVIER DIEPENHORST

Olivier Diepenhorst is een van de vaste regisseurs van Toneelschuur Producties. In 2013 studeerde hij af aan de Regie Opleiding van de Theaterschool Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Nog tijdens zijn opleiding was hij regieassistent bij de voorstellingen Medea (Zeeland Nazomerfestival) en Nora (Toneelgroep Amsterdam), beide in een regie van Thibaud Delpeut. Daarnaast maakte hij met Haarlemse jongeren bij de Toneelschuur Starring #16: Voorjaarsontwaken. Zijn afstudeervoorstelling Berenice werd bekroond met de ITS Ton Lutz Award voor meest veelbelovend regietalent.

In het najaar van 2015 regisseerde Olivier o.a. Kirsten Mulder en Martijn Nieuwerf in Smekelingen van Euripides. Met deze voorstelling is hij ook genomineerd voor de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs 2016. Eerder maakt Olivier de voorstellingen Ashes to Ashes en Stilte bij Toneelschuur Producties. In het voorjaar van 2017 regisseerde Olivier Het leven is droom van Pedro Calderón de la Barca en in 2018 Andromache van Jean Racine. In 2019 regisseerde hij De Koning Sterft.

Foto: Steef Fleur