WACHTEN OP DE BARBAREN

Wachten op de Barbaren is geselecteerd voor de Nederlandse Dansdagen en in het kader daarvan nog eenmalig te zien in De Bordenhal in Maastricht op zondag 9 oktober 2016.

Wachten op de Barbaren is een bijzondere combinatie van theater, dans en een geluidsdecor naar het gelijknamige boek van J.M. Coetzee.

Nobelprijswinnaar J.M. Coetzee (o.a. In Ongenade) schreef een realistische fabel over totalitaire regimes en hun impact op het leven van het individu. Bij een ingedutte grenspost in een uithoek van een Rijk vertegenwoordigt de Magistraat al tientallen jaren met weinig ophef of drama het gezag. Tot de regering op een dag een onderzoek instelt naar dreigende vijanden. Plotseling is politiek niet iets ver weg in de hoofdstad meer. Het leven van de Magistraat, gespeeld door Jan-Paul Buijs, verandert in een rollercoaster.

Regisseur Michiel de Regt werkt samen met de internationaal bekende choreograaf Iván Pérez. Drie dansers vullen de steeds gevaarlijkere wereld om de Magistraat heen. Wachten op de Barbaren is een bijzondere combinatie van theater, dans en een geluidsdecor.

Na zijn vorige, goed ontvangen, Toneelschuur producties Antigone en Wreed en Teder maakt regisseur Michiel de Regt met Wachten op de Barbaren opnieuw een voorstelling over de mens die vanwege morele dilemma’s worstelt met zijn identiteit.

Michiel de Regt over Wachten op de Barbaren
“De persoonlijke principes en idealen van de hoofdpersoon botsen met de politieke omstandigheden van het moment. De helletocht die zijn leven wordt, beslaat precies een jaar. Hij komt in een spagaat terecht omdat hij zich probeert te verzetten tegen de ideeën en methoden van de regering en tegelijkertijd zijn plichten getrouw te blijven vervullen. Hij schaamt zich voor het regime én voor zichzelf. Politiek is niet het enige dat hem bezighoudt. Hij koestert een intrigerende, perverse genegenheid voor een barbarenmeisje. Maar echt contact valt hem zwaar; liefde en intimiteit zijn ingewikkelde zaken voor hem. De roman Wachten op de Barbaren is een moderne klassieker. Het gelaagde verhaal stelt zowel morele als existentiële vragen. Een vijand, die plotseling wordt gecreëerd en vervolgens de politieke noodzaak om die vijand koste wat het kost te vernietigen, is zeer herkenbaar en actueel. ”

Iván Pérez
De Spaanse choreograaf Iván Pérez werkt vanuit Korzo in Den Haag. Hij danste bij Nederlands Dans Theater (NDT) en IT Dansa. Sinds 2011 wijdt Iván zich volledig aan zijn carrière als choreograaf. Naast zijn werk als choreograaf bij Korzo, maakte Iván met succes stukken voor internationale gezelschappen zoals Compañía Nacional de Danza, Ballet Moscow, Balletboyz, River North Dance Chicago en het Nationale Ballet van Cuba.

CREDITS

Wachten op de Barbaren is een voorstelling van Toneelschuur Producties in coproductie met Korzo producties
met: Jan-Paul Buijs, Inés Belda Nácher, Majon van der Schot, Orla Mc Carthy
regie: Michiel de Regt
tekst: J.M. Coetzee
bewerking, vertaling, dramaturgie: Janine Brogt
choreografie: Iván Pérez
geluidsontwerp: Wilko Sterke
muzikant: James Oesi
decor: Janne Sterke
kostuums: Jorine van Beek
foto: Annaleen Louwes

UIT DE PERS

Jan Paul Buijs speelt een waanzinnig knappe rol: geen moment glipt de concentratie uit zijn vingers, zijn spel blijft scherp en krachtig. (Theaterkrant ****)

Wachten op de barbaren, relevant en actueel, grijpt je bij de strot. (Theaterkrant ****)

De sfeer is beklemmend. Jan Paul Buijs zet de Magistraat mooi neer in al zijn ambivalentie. (Parool ****)

De Regt maakt van Wachten op de Barbaren een hybride theatervorm van literair verteltoneel en dans. De knappe bewerking vat de overtuigende vertelstem van de roman in een compacte, stilistisch bijna even fraaie monoloog, gespeeld door Jan Paul Buijs. (NRC ****)

Wachten op de barbaren is een sobere, ernstige, literaire voorstelling die tot nadenken stemt. Verzorgd, esthetisch en ambachtelijk. (NRC ****)

Indrukwekkende toneelvertaling. (Haarlems Dagblad)

Uitstekend spelende Jan Paul Buijs (Haarlems Dagblad)

Regisseur Michiel de Regt en choreograaf Iván Pérez hebben met Wachten op de barbaren, naar het prachtige boek van J.M. Coetzee, de actualiteit bij de strot. (Volkskrant ****)

Net als in de roman is de magistraat een gecontroleerde, afstandelijke verteller. Acteur Jan-Paul Buijs heeft een dictie en grijze pruik die er perfect bij passen. Zijn te jeugdige lijf geeft, slim bedacht, de rebelse binnenkant van zijn personage een uitweg, in nonchalante poses en balorig geschop. Behendig switcht hij soms van perspectief, naar kolonel Joll of het gevangen genomen barbarenmeisje. (Volkskrant ****)


SPEELLIJST

za 16 t/m za 23 jan (behalve zo, ma), première: do 21 jan Toneelschuur Haarlem

wo 27 jan Stadstheater Arnhem

do 28 jan Verkadefabriek Den Bosch

za 30 jan Chassé Theater Breda

wo 3 feb Harmonie Leeuwarden

do 4 feb Schouwburg Amstelveen

vr 5 feb LUX Nijmegen

wo 10 feb Rotterdamse Schouwburg

do 11 t/m za 13 feb Theater Bellevue

di 16 & wo 17 feb Stadsschouwburg Utrecht, Blauwe Zaal

do 18 t/m za 20 feb Korzo Den Haag (onderdeel van Holland Dance Festival)

di 23 feb Theater Odeon Zwolle

wo 24 feb De Lawei Drachten

do 25 feb Grand Theatre Groningen

vr 26 & za 27 feb Toneelschuur Haarlem