STONES IN HIS POCKETS

Regie: Maren E. Bjørseth

Stones in his pockets gaat over het geloof dat het leven anders kan. Over de afstand tussen de gewone mensen en de mensen die het gemaakt hebben in het leven. Het kleine dorp versus de grote wereld’ – Maren E. Bjørseth

Na Emilia Galotti regisseert Maren E. Bjørseth in de zomer van 2018 de tragikomedie Stones in his pockets (1999) van Marie Jones als locatievoorstelling op Oerol en andere festivals.

Charlie en Jake ontmoeten elkaar op de filmset waar ze als figuranten aan het werk zijn. Via hen ontmoeten we een groot aantal personages in hun dorp en op de filmset, die we volgen gedurende de opnames van een groots kostuumdrama. Bijzonder detail: alle rollen in Stones in his pocket worden gespeeld door twee acteurs: Benjamin Moen en Daniel Cornelissen. Stones in his pockets won in 2001 de Laurence Olivier Award als beste nieuwe komedie.

foto: Annaleen Louwes


Maren E. Bjørseth over ‘Stones in his pockets’

‘Dit verhaal laat op een grappige, schrijnende en frisse manier de verhouding zien tussen stad en land, grote sterren en normale mensen, fantasieën en keiharde realiteiten. Ga je je dromen najagen en daardoor riskeren om teleurgesteld te worden? Of is het beter om te blijven stilstaan, je plek kennen?’

In gesprek met Maren (interview in pdf)

Schrijfster Marie Jones in The Irish Times (Engels interview in pdf)

SPEELLIJST
     2018
vrij 15 t/m zo 24 juni Oerol Terschelling

CREDITS

regie Maren E. Bjørseth tekst Marie Jones met Daniel Cornelissen, Benjamin Moen decor Julian Maiwald foto Annaleen Louwes 


OVER MAREN E. BJØRSETH

Amsterdam en studeerde in 2012 af met Een Poppenhuis: een radicale, speelse en vormbewuste herlezing van Ibsens klassieker. daarna regisseerde ze het Helling (Carl Frode Tiller), Ten Liefde (Ko van den Bosch), Geloof Liefde Hoop (Ödon von Horváth) en Ibsens De wilde eend bij Frascati Producties. Ze kiest stukken over kleine mensen in een absurde, onoverzichtelijke wereld. Daarbij hanteert ze een absurde speelstijl en een abstracte vorm die net boven het realisme hangen. Haar regie van Hugo Claus’ Een bruid in de morgen bij TA-2 – het platform voor de ontwikkeling van jong regietalent van Toneelgroep Amsterdam – werd in 2015 voor het Nederlands Theater Festival geselecteerd.

In haar geboorteland Noorwegen regisseerde ze o.a. Reigen (Arthur Schnitzler), Een vijand van het volk (Henrik Ibsen) en Shakespeares Romeo en Julia waarmee ze werd genomineerd voor de Heddaprisen voor beste regie.

De komende vier jaar is Bjørseth een van de vaste makers bij Toneelschuur Producties en maakt er vier voorstellingen waaronder twee in samenwerking met TA-2/Toneelgroep Amsterdam. Eerste voorstelling binnen deze samenwerking was Emilia Galotti van Gotthold Ephraim Lessing.

foto: Steef Fleur