EMILIA GALOTTI

Regie: Maren E. Bjørseth
In coproductie met TA-2 (Toneelgroep Amsterdam)

De prins van Guastalla is niet gewend om ‘nee’ te horen. Als hij zijn oog laat vallen op het mooiste meisje van het land, het burgermeisje Emilia Galotti, verwacht hij haar snel voor zich te winnen. Haar aanstaande huwelijk met graaf Appiani lijkt slechts een kleine hobbel op weg naar zijn doel.

Wanneer hij onverwacht op verzet stuit van de familie Galotti, ontspint zich een grimmig machtsspel. Man en vrouw, adel en burgerij komen tegenover elkaar te staan. De inzet van het spel, Emilia, lijkt slechts een speelbal. Maar zij laat zich van een onverzettelijke kant zien wanneer ze haar lot in eigen hand neemt.

Emilia Galotti is een toneelklassieker. Lessing deed  in 1772 met dit stuk veel stof opwaaien. In de regie van Maren E. Bjørseth zien we een kleurrijke, licht absurde maar harde wereld. Bjørseth gaat op zoek naar de kracht en de eigenzinnigheid achter het mooie gezicht van Emilia. En stelt de vraag: wie zijn de Emilia’s van onze tijd?


Maren E. Bjørseth over ‘Emilia Galotti’ : 

In een kleurrijke, lichtelijk absurde, maar harde wereld ga ik op zoek naar de vrouw achter het mooie gezicht, de kracht en de eigenwijsheid. Maakt Emilia een trofee van zichzelf of maakt de maatschappij haar zo? Sinds ‘Een poppenhuis’ (2012 ) ben ik steeds gefascineerd door de vrouw als symbool, als machtspersoon en als machteloos object. Sterke vrouwen komen steeds terug in mijn voorstellingen en Emilia Galotti is een nieuwe stap in dit onderzoek. “


REPETITIE FOTO’S

MAREN E. BJØRSETH

Maren E. Bjørseth (1984, Noorwegen) wordt steevast genoemd in alle rijtjes van veelbelovende theatermakers. Ze studeerde Regie aan de Theaterschool Amsterdam. Met haar afstudeervoorstelling Een Poppenhuis won ze in 2012 de Ton Lutz prijs voor best afstuderende theaterregisseur. In Noorwegen regisseerde ze o.a. Shakespeares Romeo en Julia waarmee ze een nominatie voor de Heddaprisen voor beste regie in de wacht sleepte. Haar regie van Hugo Claus’ Een bruid in de morgen werd in 2015 voor het Nederlands Theater Festival geselecteerd. De komende vier jaar is Bjørseth een van de vaste makers bij Toneelschuur Producties en maakt er vier voorstellingen waaronder twee in samenwerking met TA-2/Toneelgroep Amsterdam.

steeffleur_maren-toneelschuur-lr_001

 

Credit: Steef Fleur

IN DE PERS

‘De cast speelt het zwarte komediespel voortreffelijk’ | 4 ★★★★ in Volkskrant | 23 januari 2017

‘een voorstelling van grote schoonheid’ | 4 ★★★★ in RiRo Toneelblog | 23 januari 2017

‘een voorstelling die wemelt van de briljante regievondsten’ | in Haarlems Dagblad | 23 januari 2017

‘Absolute parel is Keja Klaasje Kwestro als gravin, die als een prul is afgedankt’ | 3 ★★★ in Trouw | 23 januari 2017


‘Emilia Galotti is politiek sprookje’ | Maren Bjørseth in Haarlems Dagblad (JPG) | 13 januari 2017

‘Wie zijn de Emilia’s van onze tijd?’ | Maren Bjørseth in maandblad Scenes (JPG) | 15 december 2016

‘Maren E. Bjørseth wint Ivo van Hove als mentor’ | NRC Handelsblad (link) | 1 september 2016

ibsen-fellowship

Michael Loubser, Maren E. Bjørseth en Ivo van Hove

‘Hoofdrol voor vrouwelijke theatermakers’ | Trouw (pdf) | 25 augustus 2016

‘De interessantste en succesvolste theaterregisseurs zijn allemaal vrouw’ | NRC Handelsblad (pdf) | 19 oktober 2015

‘De culturele favorieten van Maren E. Bjørseth’ | Parool (pdf) | 29 augustus 2014


SPEELLIJST
wo 18 jan t/m wo 1 feb Toneelschuur Haarlem
(premiere: za 21 jan)
vr 3 & za 4 feb Theater Kikker Utrecht
wo 8 & do 9 feb Rotterdamse Schouwburg
vr 10 & za 11 feb Verkadefabriek Den Bosch
di 14 t/m do 16 feb Theater aan het Spui Den Haag
vr 17 & za 18 feb Toneelschuur Haarlem

CREDITS

Emilia Galotti is een voorstelling van Toneelschuur Producties in coproductie met TA-2 (Toneelgroep Amsterdam) tekst Gotthold Ephraim Lessing regie Maren E. Bjørseth met Diewertje Dir, Jip van den Dool, Keja Klaasje Kwestro, Hannah van Lunteren, Vanja Rukavina, Harm Duco Schut, Sieger Sloot vertaling Tom Kleijn dramaturgie Thomas Lamers scenografie Katrin Bombe lichtontwerp Bernie van Velzen geluidsontwerp Wessel Schrik kostuums Vita Mees, Sofie Rosseel regie-assistentie Anne Baltus foto Annaleen Louwes


OVER TA-2

Door TA-2 – het platform van Toneelgroep Amsterdam voor de ontwikkeling van (regie)talent – en Toneelschuur Producties, werden sinds 2007 tien producties uitgebracht: drie regies van Thibaud Delpeut: Britannicus (Jean Racine), Antigone-Kreon-Oidipous (een bewerking van Sofokles’ Thebaanse tragedies) en Al mijn zonen (Arthur Miller), twee regies van Eric de Vroedt: A Streetcar Named Desire (Tennessee Williams) en Glengarry Glen Ross (David Mamet), Rashomon-effect in een regie van Joachim Robbrecht, Kat op een heet zinken dak (Tennessee Williams) in een regie van Jacob Derwig en Lorca’s Bloedbruiloft en Liliom in regie van Julie Van den Berghe. In 2014 maakte Maren E. Bjørseth met Hugo Claus’ Een bruid in de morgen haar succesvolle TA-2 debuut (selectie Het Nederlands Theaterfestival 2015, Camilla Siegertsz nominatie Colombina 2015) en nu volgt Emilia Galotti. Het meerjarig partnerschap is gericht op een stapsgewijze ontwikkeling van het regisseurschap, waarbij beide alliantiepartners hun expertise inzetten en het werken binnen grotere organisaties centraal staat.