DE WERELDVERBETERAAR

De Wereldverbeteraar is de nieuwe theatervoorstelling van Erik Whien ( Who’s Afraid of Virginia Woolf? , Oom Wanja).

In De Wereldverbeteraar zien we een filosoof die teruggetrokken leeft in zijn huis. Ooit heeft hij een wetenschappelijke verhandeling geschreven ter verbetering van de wereld en vandaag ontvangt hij daarvoor een eredoctoraat. De voorbereidingen voor de ceremonie worden getroffen. Maar het gaat slecht met hem, hij is verbitterd en ook lichamelijk zwaar in verval. De wereldverbeteraar bestaat alleen nog maar in zijn hoofd: daar in de diepte van zijn denken, in een donker ravijn, raast een stroom van woorden en gedachten. Een hartstochtelijke tirade tegen de gehele wereld, de mensheid, de kunst, Zwitserland, de liefde en uiteindelijk zichzelf.

Na Who’s Afraid of Virginia Woolf? en Oom Wanja kiest regisseur Erik Whien nu voor dit intieme stuk van Thomas Bernhard (o.a. Am Ziel en Schijn Bedriegt). Hierbij werkt hij samen met Sanne den Hartogh (RO Theater, De Vloer Op, A’dam – E.V.A.).

Erik Whien over De Wereldverbeteraar
“Bernhard schreef een genadeloos eerlijke studie naar de mens, in het bijzonder de denkende mens. In onze voorstelling proberen we door te dringen tot de kern van het stuk, ontdaan van alle ruis. Geen woonkamer, geen spullen, maar de binnenkant van een hoofd. Elk mens heeft gedachten, in de geest kunnen we oneindig ronddwalen en nadenken. Soms is dat bevrijdend, helpt het bewustzijn ons om niet in alledaagsheid te verdrinken, maar minstens zo vaak slaat ons hoofd op hol, en lopen we vast. De Wereldverbeteraar is een weergaloos stuk. Het is ontroerend om te zien hoe deze man steeds dieper wegzakt in zijn eigen woede en zijn onmogelijkheid contact te maken. Eigenlijk beschrijft Bernhard een universele angst van de mens: de angst om alleen te zijn, om alleen achter te blijven. Hij biedt troost, zijn wereldverbeteraar is aangrijpend en herkenbaar in zijn gevecht.”

De Wereldverbeteraar is een voorstelling van Toneelschuur Producties.

regie Erik Whien
tekst Thomas Bernhard
vertaling Hans W. Bakx
dramaturgie Rob Klinkenberg
spel Sanne den Hartogh
conceptueel advies Suzan Boogaerdt
decor Julian Maiwald
geluidsontwerp Wessel Schrik
licht Casper Leemhuis
kostuums Rebekka Wörmann
techniek + productie + publiciteit Toneelschuur Producties
foto: Annaleen Louwes

Regisseur Erik Whien was vrijdag 19 februari te gast in NPO Radio 1 programma Nooit Meer Slapen. Presentator Pieter van der Wielen sprak een uur lang met Erik Whien over theater maken en natuurlijk De Wereldverbeteraar. Luister de uitzending hier terug

SPEELLIJST

za 20 feb t/m di 2 mrt (behalve zo, ma), première do 25 feb Toneelschuur Haarlem

do 3 mrt Theater Ins Blau Leiden

vr 4 & za 5 mrt Verkadefabriek Den Bosch

wo 9 & do 10 mrt Rotterdamse Schouwburg

vr 11 t/m za 19 mrt (behalve zo, ma) Frascati Theater Amsterdam

di 22 t/m do 24 mrt Theater Kikker Utrecht

za 26 mrt Chassé Theater Breda

wo 30 mrt t/m vr 1 apr Theater aan het Spui Den Haag

di 5 t/m do 7 apr Huis Oostpool Arnhem

vr 8 apr Schouwburg Kunstmin Dordrecht

za 9 apr Theater De Lieve Vrouw Amersfoort

wo 13 apr Theater Ainsi Maastricht

do 14 t/m vr 15 apr Toneelschuur Haarlem


UIT DE PERS

“De tournee is kort. Sanne den Hartogh laat u iets groots meemaken. Mis dit niet.” De Groene Amsterdammer

“Maar het is vooral de tekstbehandeling van Den Hartogh – en daarmee natuurlijk de spelregie van Whien – die indruk maakt. In een tekst vol herhaling, negativiteit en (zelf)beklag weet Den Hartogh perfect de muzikaliteit en de humor te vinden. (…) Den Hartogh varieert meesterlijk in intonatie en ritme.” (Theaterkrant)

“Imposant en belangwekkend.” (NRC)

“Prijzenswaardig dat Whien tegen de trend in durft te kiezen voor onverdund intellectueel en retorisch toneel.” (NRC)

“Den Hartoghs rol is een buitengewoon mooie krachttoer. Voorover gebogen, met zijn gezicht in het duister brengt hij de woordenstroom uiterst lucide.” (het Parool)

“Sanne den Hartogh weet ongelooflijk knap de aandacht vast te houden.” (Haarlems Dagblad)

“Den Hartogh is goed, op sommige momenten zelfs fantastisch als de onverbeterlijke wereldverbeteraar. Het gescheld, de onzekerheden, de angsten, Bernhards zinnen komen met pijnlijke precisie uit zijn mond. En ook al krijgen we zelfs zijn gezicht nauwelijks te zien, de variatie in intonatie en stemritme geven zijn rol diepte.” (Volkskrant)